English version

Teatr Provisorium
Lublin

17 kwietnia 2012, godz. 18.00, Teatr Polski

Bracia Karamazow
Fiodor Michajłowicz Dostojewski

„«Bracia Karamazow» to najsłynniejsza powieść Dostojewskiego, próbująca opisać debatę XIX-wiecznej rosyjskiej inteligencji. Jest fenomenem, że pytania XIX-wiecznych Rosjan stały się pytaniami kolejnych pokoleń inteligencji w świecie. Młodzi ludzie z ochotą sięgali do tego tekstu, rozpoznając się w postaciach Iwana, Dymitra, Aloszy. Kobiety odnajdowały siebie w jakże niezwykłych postaciach Katii i Gruszy. Wracamy do tekstu dzisiaj, w XXI wieku, świadomi trudu jaki nas czeka, aby ten typ pytań, najsłynniejsze dialogi metafizyczne, pomieścić we współczesności, zderzyć ową rzeczywistość Dostojewskiego z twardą rzeczywistością dnia dzisiejszego. Chcemy niejako przebudzić Braci Karamazow, czyli jurodiwych, świętych, szaleńców, świętych idiotów, aby zmusili nas do odkrycia naszej duchowości”.

Janusz Opryński

„Na scenie nawet nie wszystkie najważniejsze postaci: Alosza, Iwan i Dymitr, stary Fiodor, Rakitin, Liza, Grusza i Katia, Smierdiakow. Scena jest kołem, na środku ustawiono coś na kształt obleczonej czarnym płótnem klatki mansjonu. To stąd w prologu wyjdą bohaterowie, powołując do życia sceniczny świat. I od tej pory czarne zastawki podzielą przestrzeń na poszczególne miejsca akcji: dom Fiodora, dom Katii, dom Gruszy. Genialny skrót Opryńskiego i pary scenografów pozwala znaleźć klucz do gęstej prozy Dostojewskiego.

Autorzy lubelskiego przedstawienia wzięli go od Cezarego Wodzińskiego, który na tę okazję przetłumaczył na nowo fragmenty „Braci Karamazow”. Uczestniczył też w próbach, inspirował twórców poprzez swoje dwie fundamentalne książki «Święty Idiota» i «Trans, Dostojewski, Rosja, czyli o filozofowaniu siekierą»”.

Jacek Wakar
Przekrój 20.06.2011

tłumaczenie – Cezary Wodziński
adaptacja tekstu, reżyseria – Janusz Opryński
asystent reżysera – Adam Woronowicz
koordynator pracy artystycznej – Barbara Sawicka
ruch sceniczny – Tomasz Bazan
opracowanie muzyczne – Marek Dyjak
opracowanie fragmentu pieśni z „Otella” – Anastazja Bernad
wizualizacje – Aleksander Janas
scenografia – Jerzy Rudzki, Robert Kuśmirowski
projekt konstrukcji sceny– Konrad Synoradzki
światło – Jan Piotr Szamryk
dźwięk – Jarosław Rudnicki
kostiumy – El Bruzda, Jerzy Rudzki
rekwizyty – Waldemar Brysiak
technik sceny – Oleg Stankiewicz, Paweł Witek
produkcja – Grzegorz Reske, Barbara Sawicka
współpraca – Ewa Molik

występują: Tomasz Bazan, Anastazja Bernad, Jacek Brzeziński, Romuald Krężel, Łukasz Lewandowski, Mariusz Pogonowski, Karolina Porcari, Magdalena Warzecha, Adam Woronowicz, Marek Żerański

premiera – 2011

fot. Marta Zgierska i Maciej Rukasz / Agencja BlowUp
http://www.provisorium-kompania.pl