Wersja polska

Deutsches Theater Berlin
Berlin

April 19th, 2012 – 6.00 p.m., Deutsches Theater Berlin

VERKOMMENES UFER MEDEAMATERIAL LANDSCHAFT MIT ARGONAUTEN / Mommsens Block
WATERFRONT WASTELAND MEDEA MATERIAL LANDSCAPE WITH ARGONAUTS / Mommsen’s Block

by Heiner Müller

Gotscheff splata tryptyk Müllera „Verkommenes Ufer Medeamaterial Landschaft mit Argonauten” (1982) z jego „performatywnym tekstem” – „Mommen’s Block” (1993). Powstała w hybryda sonduje głęboko pogrzebane obszary doświadczenia naszego społeczeństwa, wdziera się do niego wybuchowym przepływem energii, napotyka upiorny byt znany jako historia i stara się wyjść poza przeciwieństwa, które formują nasz światopogląd. Oto jest teatr jako archeologia, jako odkrycie nieznanego krajobrazu. Konfrontuje się z tym, co monstrualne, a jednocześnie prześladuje go dręcząca myśl, że to wszystko nie ma absolutnie żadnego sensu. Jak można dalej pisać, gdy twoja odraza wobec otaczającego cię świata staje się przytłaczająca?

„Żaden reżyser, włączając w to samego Heinera Müllera, nie zdołał wystawić tak wielu sztuk Müllera co Dimiter Gotscheff (znany w branży jako „Gott Chef” lub „Bóg Boss”). On i jego wielcy aktorów – Margit Bendokat! Almut Zichler! Wolfram Koch! Samuel Finzi! – zazwyczaj wymyślają zaskakująco nowatorskie, nieodparcie dramatyczne sposoby, by tchnąć nowe życie w hermetyczne teksty Müllera”.

Tip Theater, Fall 2011

„Dramaturg Helmut Schäfer twierdzi, że sztuki Heinera Müllera same piszą się na scenie, poprzez słowa, poprzez aktorów. To właśnie dzieje się, gdy Dimiter Gotscheff wystawia Heinera Müllera” SWR 2 Journal am Abend

14.11.2011

Scena jest opustoszała. Tak można by sobie wyobrazić świat w pierwszym mgnieniu porządku, który nastąpił po chaosie stworzenia. [...] Dość szerokim gestem wprowadza więc Dimiter Gotscheff samą scenę jako przestrzeń rezonacyjną świata we władanie boskiej woli (poety). Zamaszystość tego gestu nie zmniejsza się, rozpoczynając niejako od Adama i Ewy, aby dotrzeć do istoty tekstu, o który tu chodzi: dramatyczny tryptyk Heinera Müllera „Gnijący brzeg / Materiały do Medei / Krajobraz z Argonautami”, tekst o objętości ledwie dwunastu stron o fatalnym antagonizmie natury i cywilizacji, sprawców i ofiar, podporządkowaniu i wyrugowaniu kobiety z historii.

Esther Slevogt
www.nachtkritik.de 13.11.2011

Wieczór z Müllerem i argonautami daje uczucie uwolnienia, choć jest jednocześnie męczący, i objawienia, choć równocześnie wiele zaciemnia.

Rüdiger Schaper
Der Tagesspiegel 15.11.2011

direction – Dimiter Gotscheff
set & costumes design – Mark Lammert
sound design – Martin Person
dramaturgy – Claus Caesar

performed by: Margit Bendokat, Wolfram Koch, Almut Zilcher

premiere – November 12th, 2012 at Kammerspiele

photo – Arno Declair
http://www.deutschestheater.de