O festiwalu

Rozpoczynamy 57. edycję Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego KONTRAPUNKT, edycję absolutnie dla nas wyjątkową. Cieszymy się, że największy i najstarszy festiwal teatralny w regionie wraca po dwuletniej przerwie! Po raz pierwszy w roli organizatorów wystąpią dwa miejskie teatry – Teatr Lalek Pleciuga i Teatr Współczesny w Szczecinie – teatry o różnych profilach: lalkowym i dramatycznym. To pierwsza edycja, która powstała w formie biennale, dzięki której festiwal zyskał większe możliwości, otwierając się na międzynarodowe produkcje. To także pierwszy raz, kiedy KONTRAPUNKT potrwa półtora miesiąca, sprawiając, że wiosna w Szczecinie będzie stać pod znakiem teatru!

Łączymy nasze doświadczenie, a także zupełnie odmienny charakter, by pokazać najciekawsze polskie i międzynarodowe produkcje skoncentrowane na formie… ale nie małej formie. Podczas tegorocznego KONTRAPUNKTU zobaczymy spektakle reprezentujące różne przestrzenie teatru: od teatru lalek, poprzez performensy w przestrzeni publicznej, sztuki wizualne, po teatr dramatyczny. Chcemy docenić różnorodność, jednocześnie troszcząc się o to, by każdy mógł odnaleźć na scenie coś, co go porusza – dlatego tegoroczny KONTRAPUNKT rusza pod hasłem „Znajdź swój punkt widzenia!”.

Również po raz pierwszy festiwal podzieliliśmy na sekcje: Międzynarodowy Konkurs Formy, do którego ze wsparciem kuratorskim Agaty Kołacz i Henryka Mazurkiewicza zaprosiliśmy osiem spektakli (cztery z Polski i cztery zagraniczne). Tematycznie skupiają się one wokół wątków odchodzenia, ale też ciała i jego kondycji, w tym cielesności wykraczającej poza normatywne kanony. Dokonując wyboru, zastanawialiśmy się, jak spektakle zostały przygotowane, kogo i co reprezentują, za kim i za czym stoją. Każdy z nich wyraża inny sposób myślenia o tym, czym jest teatr. Skonfrontujemy polski teatr, dla którego najważniejsze jest słowo, z międzynarodowymi spektaklami, które redukują wypowiedzi. Sprawdzimy, jak wpływa to na formę. Przedstawienia oceni piątka artystek i artystów reprezentujących różne punkty widzenia: nie tylko teatr, ale też literaturę, sztuki wizualne, film. Obrady jury będą jawne i staną się swego rodzaju spektaklem – otwartą debatą z udziałem mediatora.

Następnie spektakle zobaczymy w dwóch sekcjach: Punkcie Wyjścia i Punkcie Zwrotnym. W pierwszym z nich znajdą się spektakle skierowane do widza dziecięco-młodzieżowego: publiczności szczególnie dla nas ważnej, bo takiej, którą w teatrze chcemy rozkochać. Punkt Zwrotny to przedstawienia, które zrewolucjonizowały myślenie o współczesnym teatrze. Tegorocznym bohaterem sekcji jest reżyser i scenograf Philippe Quesne, jeden z najwybitniejszych europejskich twórców, założyciel legendarnego Vivarium Studio. 

Teatr jest tym miejscem, w którym najważniejsze są otwartość, wolność wypowiedzi, ale też chęć dialogu. Dlatego przygotowaliśmy dla mieszkanek i mieszkańców Szczecina szereg darmowych wydarzeń, które będą odbywać się w przestrzeni miejskiej. Zapraszamy na społeczne otwarcie, zainspirowane obrazem Caravaggia „Siedem aktów miłosierdzia”, którym ożywimy Szczecin w sześciu różnych zaskakujących lokalizacjach.

Przed nami ponad pięćdziesiąt wydarzeń: spektakle, koncerty i wystawy. Jesteśmy przekonani, że wspaniały i poruszający teatr wypełni miasto pięknem i nadzieją.

 

Do zobaczenia na widowni szczecińskich scen!

Tomasz Lewandowski i Jakub Skrzywanek 
Dyrektorzy 57. Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego KONTRAPUNKT

 



Jury Międzynarodowego Konkursu Formy

 

Portret Ingi Iwasiów

 

Inga Iwasiów

Prozaiczka, krytyczka literacka, publicystka, aktywistka, felietonistka, profesorka literaturoznawstwa, pracuje w Instytucie Literatury i Nowych Mediów w Uniwersytecie Szczecińskim. Członkini Rady Doskonałości Naukowej pierwszej kadencji i Komitetu Nauk o Literaturze  PAN. Współredaktorka naczelna (z Jerzym Madejski) czasopisma „Autobiografia. Literatura. Kultura. Media”. Felietonistka „Dużego Formatu” Gazety Wyborczej. Jurorka konkursów, w tym dwukrotnie Nagrody Literackiej Nike, obecnie Poznańskiej Nagrody Literackiej. 

Autorka esejów: „Gender dla średnio zaawansowanych. Wykłady szczecińskie”; „Parafrazy i reinterpretacje. Wykłady z teorii i praktyki czytania”; „Rewindykacje. Kobieta czytająca dzisiaj”; „Odmrażanie. Literatura w potrzebie”. Opublikowała prozę: „Smaki i dotyki”, „Bambino”, „Ku słońcu”, „Na krótko”, „W powietrzu”, „Pięćdziesiątka”, „Kroniki oporu i miłości”, „Późne życie”;  zbiór felietonów „Blogotony”; książkę autobiograficzną „Umarł mi. Notatnik żałoby”. 

 

Portret Katarzyny Kozyry

 

Katarzyna Kozyra

Rzeźbiarka, fotografka, autorka performansów, filmów, instalacji wideo oraz akcji artystycznych. Urodzona w 1963 r. Mieszka i pracuje w Warszawie. Ukończyła Wydział Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie oraz podyplomowe studia na Wydziale Nowych Mediów Hochschule fur Graphik und Buchkunst w Lipsku. 

W swych pracach dotyka najbardziej istotnych problemów: tożsamości i przemijania, życia i śmierci czy religii i płci. Porusza się w obszarze kulturowych tabu oraz stereotypów zachowań zakodowanych w życiu społecznym. Jej prace pojawiają się na najważniejszych festiwalach oraz wystawach w kraju i za granicą.


Od 10 lat prowadzi Fundację Katarzyny Kozyry, która koncentruje się na wspieraniu działań kobiet w obszarze kultury i sztuki.

 

Portret Anny Smolar

 

Anna Smolar 

Reżyserka teatralna, dramaturżka, tłumaczka. 

Absolwentka Uniwersytetu Sorbonne w Paryżu i szkoły aktorskiej Sudden Theatre. Proponuje autorski teatr, tworzony w ścisłej współpracy z zespołem aktorskim. Do takich kolektywnych prac należą m.in. spektakle „Henrietta Lacks”, „Thriller” i „Erazm/Erasmus” w Nowym Teatrze, „Dybuk” w Teatrze Polskim w Bydgoszczy, „Koniec z Eddym” w Teatrze Studio, „Halka” oraz „Joga” w Starym Teatrze w Krakowie, „Melodramat” w Teatrze Powszechnym

Do jej głośniejszych prac zaliczają się również „Kopciuszek” według sztuki Joela Pommerata w Narodowym Starym Teatrze w Krakowie, „Aktorzy żydowscy” Michała Buszewicza w Teatrze Żydowskim, „Kowboje” w Teatrze im. Osterwy w Lublinie, „Slow motion” w Narodowym Teatrze w Wilnie, „Hungry ghosts” w Kammerspiele w Monachium.

Laureatka Paszportu Polityki 2016 w kategorii Teatr za „teatr kameralny i empatyczny, z polotem i humorem podejmujący tematy zepchnięte na margines, za konsekwentne poszerzanie teatralnego pola oraz chęć i umiejętność dialogowania z każdym odbiorcą”. Autorka tłumaczenia na język francuski książki Grażyny Jagielskiej „Miłość z kamienia”. W latach 2018-2021 wykładała na wydziałach Pedagogiki teatru oraz Sztuk społecznych w IKP. W 2022 roku kuratorka sezonu „Tough love” w Komunie//Warszawa. W sezonie 2023/2024 kuratorka sezonu „Gospodarze” w TR Warszawa.

 

Portret Piotra Jaconia

 

Piotr Jacoń

Dziennikarz TVN 24, autor książki „My, trans” oraz reportaży min. „Wszystko o moim dziecku” i „Wszystko o moim państwie”. W 2021 roku finalista Nagrody Radia Zet im. Andrzeja Woyciechowskiego, w 2022 uhonorowany przez KPH Koroną Równości oraz przyznawanym przez Fundację Grand Press Medalem Wolności Słowa. Z wykształcenia polonista. Uczy dziennikarstwa na Uniwersytecie Gdańskim. Mieszka w Gdyni.

 

Portret Marka Waszkiela

 

Marek Waszkiel 

Prof. dr hab. nauk humanistycznych, wykładowca Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie i Białymstoku, histroryk teatru, krytyk, pedagog (www.marekwaszkiel.pl). Przez lata związany z redakcją “Pamiętnika Teatralnego” i Instytutem Sztuki PAN, był m.in. prorektorem warszawskiej AT (ds. Wydziału Sztuki Lalkarskiej), dyrektorem Białostockiego Teatru Lalek i poznańskiego Teatru Animacji, konsultantem artystycznym Teatru Amber w Shenzhen (Chiny), wieloletnim członkiem władz UNIMA-International i prezydentem rozmaitych komisji UNIMA.

Jest autorem wielu publikacji na temat polskiego i światowego lalkarstwa. Współpracuje z teatrami lalek, festiwalami, instytucjami teatralnymi i szkołami lalkarskimi na świecie. Ekspert ds. teatru lalek.

 


 
Do udziału w obradach Jury Międzynarodowego Konkursu Formy zaprosiliśmy mediatora:

 

Portret Konrada Sobczyka

 

Konrad Sobczyk

Mediator, facylitator, superwizor, trener umiejętności rozwiązywania konfliktów. Mediacyjnie i superwizyjnie ukształtowany w Berlinie i Heidelbergu. Od dwudziestu lat współprowadzi ośrodek mediacji Mediatorzy.pl. Specjalizuje się w pracy z firmami, organizacjami i rodzinami. 

W centrum jego pracy jest dialog i pomoc ludziom w przejściu od wzajemnych zarzutów do wzajemnego zrozumienia i akceptowalnego dla wszystkich porozumienia. Od kilku lat współpracuje z Fundacją Nowej Wspólnoty, gdzie prowadzi dialogi wspólnotowe. 


WERDYKT JURY 57. MIĘDZYNARODOWEGO FESTIWALU TEATRALNEGO

 

28 kwietnia 2024 zakończył się Międzynarodowy Konkurs Formy odbywający się w ramach 57. Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego KONTRAPUNKT. W konkursie udział wzięło 8 spektakli: 

- WHITEWASHING Rebecca Chaillon (Compagne dans le ventre), 

- THE MAKING OF PINOCCHIO Cade& MacAskill,

- NIEPOKÓJ PRZYCHODZI O ZMIERZCHU Wrocławski Teatr Pantomimy im. Henryka Tomaszewskiego,

- SYN Białostocki Teatr Lalek, Grupa Wolność, 

- SCORES THAT SHAPED OUR FRIENDSHIP Lucy Wilke & Paweł Duduś & Kim Ramona Ranalter,

 - AFTER ALL SPRINGVILLE Miet Warlop,

- CZARNOKSIĘŻNIK OZ Teatr Animacji w Poznaniu,

- JAK NIE ZABIŁEM SWOJEGO OJCA I JAK BARDZO TEGO ŻAŁUJĘ Teatr im. Stefana Żeromskiego w Kielcach.

Zgodnie z zasadami konkursu, każdy Juror mógł oddać głos nagrodzić jeden spektakl, a nagrodę Grand Prix mógł otrzymać spektakl, który otrzymał minimum 3 głosy.

W dniu 28.04.2024 w otwartych obradach, transmitowanych na żywo w mediach społecznościowych festiwalu głosami trzech jurorek: Anny Smolar, Katarzyny Kozyry i Ingi Iwasiów, nagroda Grand Prix 57. Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego KONTRAPUNKT została przyznana spektaklowi THE MAKING OF PINOCCHIO duetu Rosana Cade i Ivor MacAskill. THE MAKING OF PINOCCHIO otrzymał statuetkę Grand Prix oraz nagrodę pieniężną w wysokości 30 tys. złotych. 

Piotr Jacoń oddał głos, i tym samym przyznał nagrodę o wartości 10 tys. złotych, spektaklowi SCORES THAT SHAPED OUR FRIENDSHIP (Lucy Wilke, Paweł Duduś, Kim Ramona Ranalter), a głosem Marka Waszkiela nagroda o wartości 10 tys. złotych została przyznana spektaklowi CZARNOKSIĘŻNIK OZ (reż. Konrad Dworakowski).

 

NAGRODA PUBLICZNOŚCI

została przyznana spektaklowi Mateusza Pakuły JAK NIE ZABIŁEM SWOJEGO OJCA I JAK BARDZO TEGO ŻAŁUJĘ.

 

 


Sponsor nagród Jury 57. Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego KONTRAPUNKT

 

Logo Eco generatora.

 

Fundatorem Nagrody Publiczności jest Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego

 

logo Pomorze Zachodnie