Gęstość zaludnienia. Historia Wybuchu

Teatr Kana w Szczecinie

Czas trwania

80 min

Bilety

20 zł (15zł dla posiadaczy karnetu) - link do sprzedaży w opisie

Miejsce

Teatr Kana, plac świętych Piotra i Pawła 4/5

Portret kucającej aktorki w ciemnym pomieszczeniu.

Są choroby, których nie da się wyleczyć. Trzeba tylko siedzieć i głaskać po rękach (S. Aleksijewicz)

Sceniczna chóralna opowieść oddająca głos ludziom, którzy zostali naznaczeni katastrofą, a jednocześnie dotykająca niepokojów, lęków i przeczuć współczesności, badająca kondycję obecnego świata. Czwórka aktorów, w sposób bardzo osobisty interpretując słynną „Czarnobylską modlitwę” Swietłany Aleksijewicz, podejmuje pełną determinacji i czułości rozmowę z tym co trudne, niewygodne, dojmujące, od czego chcielibyśmy uciec, i czego chcielibyśmy nie wiedzieć. Z uważnością pochyla się nad historią każdego bohatera i każdego widza, wsłuchuje się w nasze tęsknoty, obawy i marzenia. Rozpoznaje i oswaja niewypowiedziane. I tańczy.

 

adaptacja i reżyseria: Krzysztof Popiołek

scenografia: Anna Wołoszczuk

kostiumy: Piotr Popiołek

kierownik produkcji: Piotr Motas

 

obsada:
Bibianna Chimiak
Karolina Sabat
Dariusz Mikuła
Piotr Starzyński

 

premiera: czerwiec 2017 r.

 


Sprzedaż biletów 

prowadzona jest stacjonarnie (Teatr Kana, pl. świętych Piotra i Pawła 4/5) i internetowo [tutaj].


Bilety na oba spektakle Teatru Kana (dyptyk - Gęstość zaludnienia i Światy możliwe) w promocyjnej cenie 30 zł (25 zł dla posiadaczy karnetu).


 


 

„Gęstość zaludnienia” i „Światy możliwe” – dyptyk o katastofie

Obydwa spektakle, wyreżyserowane przez Krzysztofa Popiołka i zrealizowane wspólnie z zespołem Teatru Kana są swoistym, budowanym różnymi językami, lecz dopełniającym się w spójną całość dialogiem z teraźniejszością i przyszłością. Pierwszy, za pomocą wielogłosowej, scenicznej opowieści o czarnobylskiej katastrofie z 26 kwietnia 1986 roku próbuje powołać rytuał mierzenia się z osobistymi lękami i przeczuciami (i „zaklinania” ich, żeby się nie spełniły…), drugi – zrealizowany już po doświadczeniu katastrofy 24 lutego 2022 roku – w przewrotny i ironiczny sposób poszukuje nowego języka i nowej nadziei. 


 

Można powiedzieć, że spektakl Kany to typowy przykład teatru zaangażowanego „w sprawie”. Jest równocześnie dowodem na to, że przedstawienia napominające, ostrzegające mogą być źródłem widzowskiego namysłu nad światem. Tak stać się może jednak tylko wtedy, gdy, tak jak w przypadku Kany, znajdzie się dla tego odpowiednią formę artystyczną; kiedy widać, że podstawą dla przedstawienia nie jest modne zainteresowanie aktualnością, ale jakaś rzeczywista potrzeba podzielenia się swoją wizją świata. Nawet jeśli nie jest ona zbyt optymistyczna, a okresy (s)pokoju jawią się w niej jako „drobne rysy w ciągłej katastrofie”, więc hopla, póki żyjemy i póki mamy siłę zaśpiewać: I will survive!"
Joanna Ostrowska, teatralny.pl 

 


 

Nagrody:

- Pierwsze miejsce w ramach XII edycji Międzynarodowej Nagrody "Teatr Nagi" im. Teresy Pomodoro w Mediolanie w 2021. 
- Nagroda Artystyczna Miasta Szczecin za istotne osiągnięcia artystyczne w roku 2021 dla zespołu aktorskiego w składzie: Bibianna Chimiak, Karolina Sabat, Dariusz Mikuła i Piotr Starzyński
- Nagroda Publiczności na TopOFFFestival w Tychach w 2019.
- Nominacja do "Bursztynowego Pierścienia" 2017 w kategoriach: najlepszy spektakl sezonu i najlepszy aktor/aktorka dla Bibianny Chimiak i Dariusza Mikuły.

 

fot. Piotr Nykowski, Bartek Warzecha