Światy możliwe
Teatr Kana w SzczecinieCzas trwania
Bilety
20 zł (15zł dla posiadaczy karnetu) - link do sprzedaży w opisie.
Miejsce
Teatr Kana, Plac świętych Piotra i Pawła 4/5
Żyjemy na początku ery kosmicznej. Jesteśmy świadkami wielkiej zmiany. Osaczeni natłokiem medialnych doniesień o wojnie, bezradni wobec kryzysu wyobraźni i braku adekwatnych narracji, próbujemy rozpoznać możliwe warianty i opowiedzieć opowieść na nowo - znaleźć sposób na to, żeby chociaż na chwilę zapomnieć o naszych lękach i o strachach współczesności, żeby odzyskać sprawczość i wpłynąć na bieg zdarzeń. Czy da się jeszcze pomyśleć ten świat inaczej? Czwórka przedstawicieli gatunku ludzkiego, kierując się wskazówkami sztucznej inteligencji, podejmuje ostateczną rozgrywkę. Stawka toczy się o wszystko, a miejscem akcji jest Planeta Ziemia, ten przedziwny escape room… Spektakl pełen jest zaskakujących zwrotów akcji, gry konwencjami, dialogu z pop-kulturą, gorzkiej ironii i czarnego humoru. Monologi przeplatają się ze scenami zbiorowymi, w których dominuje ruch, śpiew, taniec, zabawa i muzyka. Wszystko zmierza zaś do zaskakującego finału. „Mam nadzieję, że następna planeta nie da się tak załatwić”, mówi jedna z postaci.
scenariusz i reżyseria: Krzysztof Popiołek
scenografia: Anna Wołoszczuk
kostiumy: Piotr Popiołek
opracowanie muzyczne: Krzysztof Popiołek
asystentka reżysera: Bibianna Chimiak
asystentka scenografa: Anna Kolanecka
kierownik produkcji: Piotr Motas
identyfikacja wizualna: Grzegorz Komorowski
koncepcja i realizacja świateł: Adam Dzidziszewski
realizacja dźwięku i multimediów: Piotr Motas
wsparcie techniczno-akustyczne: Krzysztof "Novik" Nowak
obsada:
Bibianna Chimiak
Karolina Sabat
Dariusz Mikuła
Piotr Starzyński
premiera: 17-18 września 2022 r.
Sprzedaż biletów
prowadzona jest stacjonarnie (Teatr Kana, pl. świętych Piotra i Pawła 4/5) i internetowo [tutaj].
Bilety na oba spektakle Teatru Kana (dyptyk - Gęstość zaludnienia i Światy możliwe)w promicujnej cenie 30 zł (25 zł dla posiadaczy karnetu).
„Gęstość zaludnienia” i „Światy możliwe” – dyptyk o katastofie
Obydwa spektakle, wyreżyserowane przez Krzysztofa Popiołka i zrealizowane wspólnie z zespołem Teatru Kana są swoistym, budowanym różnymi językami, lecz dopełniającym się w spójną całość dialogiem z teraźniejszością i przyszłością. Pierwszy, za pomocą wielogłosowej, scenicznej opowieści o czarnobylskiej katastrofie z 26 kwietnia 1986 roku próbuje powołać rytuał mierzenia się z osobistymi lękami i przeczuciami (i „zaklinania” ich, żeby się nie spełniły…), drugi – zrealizowany już po doświadczeniu katastrofy 24 lutego 2022 roku – w przewrotny i ironiczny sposób poszukuje nowego języka i nowej nadziei.
„Jak tworzyć w czasach ostatecznych? Ostrzegać przed nieuchronnym, żeby się jednak przed nim uchronić? Cieszyć się tym, co zostało? Żartować sobie z wyroku w przypływie tak zwanego wisielczego humoru? (…) Kana stawia to pytanie sobie, ale i nam – z perspektywy sceny. Serio, acz nie bez mrugnięcia okiem (…) Nie bez kozery motywem przewodnim przedstawienia jest escape room. Zamknięci w nim bohaterowie (…) mają przed sobą zadanie – jak uciec z pokoju, z którego uciec nie sposób, a na pewno bardzo trudno? Przy świadomości, że ów escape room to w tym wypadku Ziemia – planeta ludzi. No cóż, zadanie przed Wspaniałą Czwórką jest godne Superbohaterów z imaginarium Marvela: ocalić świat. (…) Apokalipsa ukazana w Światach… jest więc paradkosalnie pogodna. Nie ośmiesza świata, a uśmiecha się do niego. Nie neguje starań bo go ocalić. Ale żartuje smutno z nadziei, że to się uda (…) Robią dobry spektakl. Inteligentny, dyskretnie dowcipny, jak zwykle – świetnie zespołowy, a i z paroma znakomitymi solówkami (…) Całość jest dopracowana choreograficznie, przekonująca pomysłowym obrazem (…) Aktorzy Kany uśmiechają się do nas i do siebie. Cierpki to uśmiech, ale przede wszystkim smutny, bo w jego melancholii czuje się żal przenikający te wszystkie błahe czasem żarty i dziecinne wygłupy, które pokazują nam oni – wciąż młodzi artyści najstarszego i najwierniejszego sobie ze szczecińskich teatrów alternatywnych. Dlatego ten smutny i zabawny spektakl – także i po prostu – wzrusza. No dobrze, może nie wszystkich, mnie – owszem."
Artur Daniel Liskowacki, Kurier Szczeciński
Nagrody:
- Nominacja do "Bursztynowego Pierścienia" 2023 w kategorii: najlepsze przedstawienie sezonu
Spektakl powstał w ramach programu OFF Polska organizowanego przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.